سیستوسل چیست

سیستوسل چیست؟

سیستوسل ، به نام مثانه پرولاپس یا کاهش یافته شناخته شده می باشد. که به معنی تخلیه یا رها کردن مثانه به مهبل (واژن) است. مثانه، که در  بین استخوان های لگن قرار دارد، یک توده عضلانی، اندام بالون شکل است که با ادرار پر می شود. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن هدایت می کند. واژن یک لوله زنانه است که در مجاورت دستگاه ادراری قرار می گیرد و رحم را به خارج از بدن متصل می كند.

سیستوسل

علت سیستوسل

هنگامی که عضلات و بافت های حمایتی بین مثانه زن و مهبل (واژن) تضعیف شودکشش ایجاد می شود که سیستوسل به وجود می آید .در این صورت  اجازه می دهد حفره مثانه از موقعیت نرمال خود  خارج شده و به داخل واژن بیفتد. در  سیستوکل، ممکن است باعث آسیب به عضلات و بافت هایی که اندام های لگن را در داخل لگن نگه می دارند، منجر شود. اندام های لگن زن شامل مهبل، دهانه رحم، رحم، مثانه، مجرای ادرار و روده کوچک است. آسیب و یا تضعیف عضلات لگن و بافت های حمایتی ممکن است پس از زایمان رخ دهد.

شرایطی که باعث فشار ناگهانی در ناحیه لگن می شود شامل موارد ذیل می باشد :

• سرفه مزمن یا خشک
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • افزایش سن، به دلیل تضعیف عضلات و بافت های حمایتی

هنوز درباره اینکه آیا یائسگی زن را احتمال ابتلا به سیستوسل را افزایش می دهد نامشخص است.

علائم سیستوسل

علائم سیستوسل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• احساس کردن چیزی از مهبل (واژن) در حال افتادن می باشد .
  • احساس سنگینی در لگن
  • مشکل در شروع ادرار کردن
  • ادرار ناقص و عدم تخلیه کامل ادرار
  • نیاز مکرر به دفع ادرار

زنان مبتلا به سيستوسل ممکن است بعضي از علائم مانند  ادرار ناشی از فشار مثانه ناديده بگيرد. عواملی که به مثانه فشار می آورد شامل سرفه، عطسه، خنده، یا فعالیت بدنی مانند راه رفتن می باشد در صورتی که سیستوسل تشدید یابد علائمی مانند احتباس ادرار، ناتوانی در تخلیه کامل مثانه موجب این امر می شود. در برخی موارد سيستوسل باعث ايجاد زگيل در مجراي ادراری زن و مسدود کردن ادرار شود .زنان مبتلا به سيستوسل خفيف اغلب علايمي ندارند.

تشخیص سیستوسل

تشخیص سیستوسل نیاز به آزمایشات پزشکی و معاینه فیزیکی واژن داردپزشک جراح زیبایی زنان  در مورد علائم و تاریخ ابتلا به ان از بیمار سوال می کند. پزشک از طریق آزمایشات می تواند به این بررسی برسد که چه اندازه مثانه به واژن رسیده است و میزان پیشرفت سیستوسل تا چه حد می باشد .