علت افتادگی رحم و نشانه های آن

افتادگی رحم و عوامل ایجاد کننده آن

به نقل از دکتر مهسا هادیفر ، متخصص زنان و زایمان ، یکی از مشکلات شایع در زنان افتادگی رحم است که  می تواند آسیب های بسیاری را در آن ها ایجاد نماید .

تشخیص افتادگی رحم توسط متخصص زنان و زایمان  و یا  بهترین جراح زیبایی زنان خواهد بود و درمان های مورد نیاز برای این عارضه تجویز خواهد شد .

افتادگی رحم

رحم دارای عضلاتی می باشد که این عضلات توسط ماهیچه های کف لگن نگه داری می شوند. زمانی که ماهیچه های کف لگن آسیب ببینند و یا به هر دلیلی ضعیف شوند دیگر توانایی نگهداری رحم را نخواهند داشت.

در نتیجه رحم به راحتی از جایگاه خود جا به جا شده و به سمت واژن حرکت می کند . حرکت رحم به سمت واژن می تواند همراه با عوارضی دردناک و آزار دهنده در فرد باشد.

رحم در اولین روزهایی که دچار افتادگی می شود دچار افتادگی ناقص خواهد بود ، افتادگی ناقص حالتی است که رحم به صورت کامل نیافتاده است اما در جایگاه اصلی خود نیز قرار ندارد. در افتادگی کامل رحم ، قسمتی از رحم به بیرون از واژن کشیده می شود به طوری که احساس بیرون زدگی به خوبی در فرد قابل لمس خواهد بود.

علل ایجاد کننده افتادگی رحم

اولین عامل افتادگی رحم بارداری و به دنبال آن زایمان است . زایمان های متعدد فشار زیادی به رحم وارد می کند و در صورتی که زایمان به روش طبیعی باشد این فشار در زمان تولد نوزاد بیشتر خواهد بود . تعدد زایمان می توان عامل اصلی افتادگی رحم باشد .

افزایش سن نیز یکی از عواملی است که باعث افتادگی رحم می شود ، زیرا با افزایش سن میزان استروژن کاهش می یابد و از قدرت ماهچه های لگن برای نگهداری رحم کاسته می شود.

بلند کردن وزنه های سنگین می تواند فشار وارد شده به ناحیه رحم را زیاد کند و وزن بالای متحمل شده رحم را به مجرای واژن بکشاند .

انجام سرفه های مزمن نیست یکی دیگر از این موارد می باشد ، سرفه باعث می شود که فشار زیادی به عضلات لگن وارد شود .

انجام جراحی هایی که در ناحیه لگن انجام شده اند نیز می تواند آسیب هایی را به بافت رحم و عضلات کف لگن وارد نماید .

انواع افتادگی رحم

• افتادگی درجه اول

در این حالت رحم به قسمت بالای واژن حرکت می کند

• افتادگی درجه دوم

دهانه ی رحم در این حالت به ورودی واژن می رسد و فشار زیادی به واژن وارد می کند

• افتادگی درجه سه

دهانه ی رحم به صورت کامل از واژن بیرون می زند.

• افتادگی درجه چهارم

در این حالت دهانه ی رحم به همراه تمامی اجزای رحم هردو از واژن خارج می شوند .

البته افتادگی رحم شامل چندین درجه خواهد بود و در افراد مختلف میزان و شدت آن متفاوت است . تشخیص میزان افتادگی رحم به عهده ی متخصص زنان و زایمان خواهد بود. معاینه مرتب لگن و رحم می تواند شما را از آسیب های احتمالی بعدی در امان نگاه دارد ، زیرا تشخیص افتادی رحم در مراحل اولیه بسیار سخت است اما درمان آن بسیار ساده خواهد بود . معمولا خانم ها در اوایل ابتلا به این عارضه متوجه هیچ نشانه ای نمی شوند . با دقت به علائم افتادگی رحم می توانید این بیماری را در زمان مناسب درمان نمایید .

علائم افتادگی رحم :

• خونریزی واژن به غیر از دوران پریودی
  • بالارفتن ترشحات ناحیه تناسلی (ترشحات غلیظ)
  • احساس درد در زمان مقاربت
  • احساس بیرون زدگی جسمی از واژن
  • احساس درد در ناحیه رحم
  • دردناک بودن لگن در هنگام بلند شدن
  • بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست و مشکل در دفع
  • عدم تخلیه کامل ادرار

با مشاهده ی هریک از علائم نام برده حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید و با انجام معاینات و آزمایشات دقیق نسبت به درمان افتادگی رحم اقدام نمایید .

درمان افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم با کاهش وزن و تغییر شیوه ی زندگی امکان پذیر است  . همچنین باید درمان های دارویی و یا جراحی را برای این عارضه در نظر بگیرید .

انجام تمرینات ورزشی که می تواند باعث ایجاد انقباضات لگن و محکم کردن ماهیچه های این ناحیه شود نیز موثر است . از این رو متخصص زنان و زایمان به شما توصیه می نماید که تمرینات کیگل را به خوبی انجام دهید .

برای رفع مشکل افتادگی رحم بهتر است تا یبوست را درمان کنید و از انجام حرکات سنگین و فعالیت هایی که با بلند کردن اجسام همراه هستند ، خودداری نمایید .

همچنین نیاز است تا شما تحت معاینه قرار بگیرید  و اگر میزان افتادگی رحم شدید است با جراحی این عارضه را برطرف نمایید .

16 − هشت =