آرشیو ماهانه: نوامبر 2017

سیستوسل چیست

سیستوسل چیست؟

سیستوسل ، به نام مثانه پرولاپس یا کاهش یافته شناخته شده می باشد. که به معنی تخلیه یا رها کردن مثانه به مهبل (واژن) است. مثانه، که در  بین استخوان های لگن قرار دارد، یک توده عضلانی، اندام بالون شکل است که با ادرار پر می شود. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن هدایت می کند. واژن یک لوله زنانه است که در مجاورت دستگاه ادراری قرار می گیرد و رحم را به خارج از بدن متصل می كند.

سیستوسل

علت سیستوسل

هنگامی که عضلات و بافت های حمایتی بین مثانه زن و مهبل (واژن) تضعیف شودکشش ایجاد می شود که سیستوسل به وجود می آید .در این صورت  اجازه می دهد حفره مثانه از موقعیت نرمال خود  خارج شده و به داخل واژن بیفتد. در  سیستوکل، ممکن است باعث آسیب به عضلات و بافت هایی که اندام های لگن را در داخل لگن نگه می دارند، منجر شود. اندام های لگن زن شامل مهبل، دهانه رحم، رحم، مثانه، مجرای ادرار و روده کوچک است. آسیب و یا تضعیف عضلات لگن و بافت های حمایتی ممکن است پس از زایمان رخ دهد.

شرایطی که باعث فشار ناگهانی در ناحیه لگن می شود شامل موارد ذیل می باشد :

• سرفه مزمن یا خشک
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • افزایش سن، به دلیل تضعیف عضلات و بافت های حمایتی

هنوز درباره اینکه آیا یائسگی زن را احتمال ابتلا به سیستوسل را افزایش می دهد نامشخص است.

علائم سیستوسل

علائم سیستوسل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• احساس کردن چیزی از مهبل (واژن) در حال افتادن می باشد .
  • احساس سنگینی در لگن
  • مشکل در شروع ادرار کردن
  • ادرار ناقص و عدم تخلیه کامل ادرار
  • نیاز مکرر به دفع ادرار

زنان مبتلا به سيستوسل ممکن است بعضي از علائم مانند  ادرار ناشی از فشار مثانه ناديده بگيرد. عواملی که به مثانه فشار می آورد شامل سرفه، عطسه، خنده، یا فعالیت بدنی مانند راه رفتن می باشد در صورتی که سیستوسل تشدید یابد علائمی مانند احتباس ادرار، ناتوانی در تخلیه کامل مثانه موجب این امر می شود. در برخی موارد سيستوسل باعث ايجاد زگيل در مجراي ادراری زن و مسدود کردن ادرار شود .زنان مبتلا به سيستوسل خفيف اغلب علايمي ندارند.

تشخیص سیستوسل

تشخیص سیستوسل نیاز به آزمایشات پزشکی و معاینه فیزیکی واژن داردپزشک جراح زیبایی زنان  در مورد علائم و تاریخ ابتلا به ان از بیمار سوال می کند. پزشک از طریق آزمایشات می تواند به این بررسی برسد که چه اندازه مثانه به واژن رسیده است و میزان پیشرفت سیستوسل تا چه حد می باشد .

لیزر واژینال

دیواره واژن در اثر یائسگی و زایمان نازکتر و خشک تر می شود که به آن آتروفی واژن می گویند.آتروفی منجر به دیسپورونیایی می شود که معمولا به عنوان بیماری دردناکی شناخته می شود. لیزر واژینال با جوانسازی واژن از آتروفی آن پیشگیری می کند.

لیزر-واژینال

علل لیزر واژینال

آتروفی واژن به دلیل کاهش سطح استروژن می باشد. از علائم این اختلال سوزش و خارش به همراه درد در ناحیه واژینال می باشد. برای تسکین درد از داروهایی نظیر استروژن استفاده می شود. این داروها به صورت قرص، شیاف و کرم می باشد . مصرف شیاف و کرم دارای تاثیر بیشتر و عوارض کمتری نسبت به قرص می باشد .

لیزر مونالیزا تاچ

علاوه بر لیزر واژینال امروزه از روش جدیدتری به نام لیزر مونالیزا تاچ می باشد که علاوه بر درمان آتروفی واژن باعث بهبود بی اختیاری ادرار می شود. همچنین این روش نوعی جراحی زیبایی واژن می باشد که باعث جوانسازی واژن می شود.

نحوه انجام لیزر واژینال

برای عدم آسیب رساندن به عصب های واژن لبه های آن گره زده می شود. با تاباندن لیزر باعث تحریک پوست این ناحیه به کلاژن سازی شده و به تقویت جریان خون کمک می کند .در نتیجه ضخامت دیواره واژن افزایش پیدا کرده و باعث تقویت مثانه می شود. با استفاده از این لیزر بی اختیاری ادرار درمان می شود.

مدت زمان لیزر واژینال

میزان نفوذ لیزر به واژن به حدی است که به بافت های عصبی آسیبی وارد نمی شود. جالب است بدانید مدت زمان این درمان حداکثر تا 10 دقیقه می باشد. این درمان نیاز به سه دوره ی درمانی با فاصله 6 هفته دارد و بعد از گذشت دوره هر سال درمان انجام شود.

افراد مناسب برای لیزر واژینال

1. افرادی که به طور کامل دچار شلی واژن نشده باشند.
  2. افرادی که تمایل دارند میزان ذت جنسی خود را افزایش دهند.
  3. افرادی که دارای بی اختیاری ادرار هستند.
  4. افرادی که می خواهند واژن سفت تری داشته باشند.
  5. خانم هایی که سابقه بارداری نداشته اند اما دارای واژن گشادی هستند.
  6. خانم هایی که دارای زایمان های متععد بوده و دچار شلی واژن شده اند.
  7. زنان یائسه ای که دچار خشکی واژن شده اند .

عوارض لیزر واژینال

طبق بررسی های انجام شده افرادی که از طریق لیزر واژینال درمان شده اند دچار عوارض جانبی نشده اند.